Tuesday 23 August 2011

Ademloos

Begin deze maand schreef ik al over Delphine Lecompte.

Het gedicht dat ik wil voorzien van beelden en geluid is gekozen.
Ademloos (uit 'De dieren in mij' De Contrabas, 2009)

Ademloos

Toen je auto de tunnel indook
hielden we onze adem in
dat hadden we zo afgesproken
nog voor ik het licht aan het einde zag
had ik al opgegeven en driemaal mijn longen gevuld
maar zonder jouw adem naast mij
voelde het alsof ze werden gevuld met natte aarde.

Ademloos bereiken we de parking
van een vijandige meubelketen
waar je gerookte zalm op Zweeds brood kan eten
terwijl je kinderen of die van een ander
verdrinken in een bad van ballen
of simpelweg worden meegelokt.

Je kocht een sofa voor je dochter
die alle mysterie uit haar leven heeft gebannen
en dus werkt aan winsten op varkenskoteletten
het werd een beige sofa met rode spikkels
waar je geen aanstoot aan kan nemen.

Op de terugweg werden we bevangen
door smog en weemoed
jij door smog
ik door beide

Een voorlopige klankband is er al;

Ademloos
 

Sindsdien heb ik al flink wat beeldmateriaal bewerkt, gemaakt, gezocht...
Verschillende ideeën hebben de spreekwoordelijke revue gepasseerd.
2 oude mensen op een bankje, luchtbeelden, een winkelcentrum,...
Het waren vooral beelden die de sfeer van alledaagsheid en argeloosheid moesten weergeven.
Niks werkte.
Opnieuw dus. Verder zoeken, schaven. Ik wilde ook een dier (of meerdere)
Hoewel in Ademloos geen beest zit, zitten er in haar bundel veel. Het zou fijn zijn moest het filmpje een stuk van de beestenboel in heer bundel meekrijgen.

Argeloos.

Een tijdje terug heb ik via Dave Bonta zijn thuisbasis geweldige nachtbeelden gevonden van
een beer (credit Troy and Paula Scott)
Die hebben de sfeer die ik zocht. Van hieruit kan ik verder. 8MM-beelden van zwembadplezier (argeloos) en een oud filmpje dat waterschade heeft geleden kunnen het geheel samentrekken.

Resultaat op komst.

1 comment: