Tuesday 13 September 2011

'Tom Kessler, Stockton Island, 1887' voor Qarrtsiluni

In een bericht van vorige week vertelde ik al van de opdracht die ik aannam van Qarrtsiluni.
Of ik een filmpje wilde maken bij een van de gedichten van de winnaar van hun 'chapbook-contest'.

Het gedicht speelt, zoals de titel al doet vermoeden natuurlijk, in 1887.
Hoewel ik probeer 1+1 beelden te vermijden, ben ik toch op zoek gegaan naar oude opnames.
Het Prelinger archief heeft een schat aan oude opnames.

Beelden van een 'tramrit' door San Francisco na de aarbeving van 1928, houthakkers in Calofornië in 1931, nieuwsuitzendingen, documentaires, films...
Ze hebben het allemaal.

Voor de bewerking van de beelden heb ik me (lichtjes) laten inspireren door een foto van Filip Tas.
Vanwege een vermoedelijke voorliefde voor bos en natuur van de dichter heb ik alles een groene tint meegegeven en op aanraden van Dave Bonta verwerkte ik een fuut in de klankband.
Enfin, 't is klaar...

Tom Kessler, Stockton Island, 1887



Woorden en stem: Kenneth Pobo
Concept, montage, bewerking en muziek: Swoon
Dank aan Prelinger Archives, Qarrtsiluni.

No comments:

Post a Comment